V Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment
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Detailed Program | Call for Papers
Author Instructions for Presentations:
Each Full-Paper author has 20 minutes for their presentation,
with approximately 16 minutes given for the presentation followed by
4 minutes for questions and answers.
Papers C1: IA e Agentes (Quarta-Feira - 08/10 - Ana Góes) | |
Chair: | Soraia Raupp Musse |
09:00h - Multiagent exploration task in games through negotiation Rodrigo Gabriel F. Soares & André M. C. Campos (UFRN) |
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09:20h - One Scenario for Choreographic Coordination of Intelligent Agents in Entertainment Applications Rodrigo B. V. Lima, Patrícia A. Restelli Tedesco & Geber L. Ramalho (UFPE) |
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09:40h - An Object-Oriented Approach for Hierarchical State Machines William Mallouk (IMPA/Wet Productions), Esteban Clua (PUC-Rio) |
Papers C2: Massivos e Multijogadores (Quarta-Feira - 08/10 - Ana Góes) | |
Chair: | Geber Ramalho |
10:30h - Modelo de Comunicação Híbrido para Jogos Massivos Multi-jogador Solon Rabello (Unisinos), Fábio Cecin (UFRGS), Jorge Barbosa (Unisinos), Cláudio Geyer (UFRGS) |
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10:50h - Selected Techniques to Improve Communication in Massively Multiplayer Games Lucas Machado, Bruno Feijó & Lauro Kozovits (PUC-Rio) |
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11:10h - Análise de Tecnologias para a Implementação de Jogos Web Rangel Jungles dos Santos & André Battaiola (UFPR) |
Papers C3: Jogos Móveis (Quinta-Feira - 09/10 - Ana Góes) | |
Chair: | Lauro Kozovits |
9:00h - Massive Mobile Porting: Meantime Study Case Tarcísio Câmara (Meantime), Rodrigo Lima (Meantime), Rangner Guimarães (Meantime), Alexandre Damasceno (Meantime), Vander Alves (UFPE), Pedro Macedo (Meantime) & Geber Ramalho (UFPE) |
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9:20h - Uma Plataforma para Jogos Móveis Massivamente Multiusuário Andrea Menezes, Carlos Eduardo Silva, Daniel Arraes, Davi Pedrosa, Fernando Brayner, Isabel Silveira, Marcus Machado, Rafael Borges (Meantime) & Geber Ramalho (UFPE) |
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9:40h - Serviços de Adaptação de Jogabilidade para Jogos Multiplataforma Multiusuário Davi Pedrosa, Fernando Trinta, Carlos Ferraz, Geber Ramalho (UFPE) |
Papers C4: Computação Gráfica / Animação (Quinta-Feira - 09/10 - Ana Góes) | |
Chair: | Esteban Clua |
10:30h - Uso de Quadfields para Otimizar a Largura de Banda em Jogos Multi-Jogador Lauro Kozovits (PUC-Rio), Claudio Esperanca (COPPE/UFRJ), Bruno Feijó (PUC-Rio) & Esteban Clua (PUC-Rio) |
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10:50h - Guffs Character Animation System for 3D Games and Applications Marcio Camilo & Aura Conci (UFF) |
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11:10h - ARHockey: Um Jogo em Realidade Aumentada Baseada em Projetores Beatriz Vieira, Lucas Trias, Camila Theodoro, Fabio Roberto Miranda (Centro Universitário Senac)& Romero Tori (SENAC-SP + USP) |
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11:30h - Motion Capture Facial Baseado em Aquisição Estereoscópica Rodrigo Assaf & José Saito (Universidade Federal de São Carlos) |
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11:50h - An Architecture for Game State Management based on State Hierarchies Luis Valente (UFF), Aura Conci (UFF) & Bruno Feijó (PUC-Rio) |
Papers C5: Narração (Storytelling) (Quinta-Feira - 09/10 - Ana Góes) | |
Chair: | César Pozzer |
14:30h - Improving the Scene: Extending LOGTELL to Support a Plan-recognition / Plan-generation Paradigm Börje Karlsson (PUC-Rio), Cesar T. Pozzer (Universidade Federal de Santa Maria), Angelo E. M. Ciarlini (UNIRIO), Antonio L. Furtado (PUC-Rio) & Bruno Feijó (PUC-Rio) |
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14:50h - Narrating Stories in Participatory Games Paula Rodrigues (PUC-Rio) Bruno Feijó (PUC-Rio), Luiz Velho (IMPA), Cesar T. Pozzer (Universidade Federal de Santa Maria), Angelo Ciarlini (UniRio) & Antonio Furtado (PUC-Rio) |
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15:10h - Usando Atores Sintéticos em Jogos Sérios: O Case SmartSim Danielle Rousy Silva, ber Ramalho, Patrícia Tedesco (UFPE) |
Papers C6: Simulação (Quinta-Feira - 09/10 - Ana Góes) | |
Chair: | Paulo Pagliosa |
16:00h - A New Programming Environment for Dynamics-based Animation Leonardo Oliveira & Paulo Pagliosa (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul) |
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16:20h - Simulação Realista de Tecidos Leandro Monteiro & Wu Shin-Ting (UNICAMP) |
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16:40h - Simulação de Agentes com Capacidade Auditiva em Situações de Emergência Carlos Cony, Claudio Jung, Soraia Musse & Bryan Garber (UNISINOS) |
Papers C7: Interfaces / Engines (Sexta-Feira - 10/10 - Ana Góes) | |
Chair: | Esteban Clua |
8:00h - Um Estudo de Caso Sobre a Construção e a Integração de Dispositivos Hápticos com Aplicações Interativas Thiago Farias, Daliton Silva, Guilherme Moura, João Marcelo Teixeira, Luiz Henrique Costa, Guilherme Dias, Veronica Teichrieb & Judith Kelner (UFPE) | |
8:20h - GeFighters: an Experiment for Gesture-based Interaction Analysis in a Fighting Game João Marcelo Teixeira, Thiago Farias, Guilherme Moura, João Lima, Saulo Pessoa & Veronica Teichrieb (UFPE) |
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8:40h - Camera Kombat - Interação Livre para Jogos Luis Roberto Paula, Renato Bonini & Fabio Roberto Miranda (Centro Universitário Senac) |
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9:00h - Jogadores Virtuais em Jogos de Papéis Diana Adamatti (USP), Jaime Sichman (USP) & Helder Coelho (Universidade de Lisboa) |
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9:20h - enJine: Architecture and Application of an Open-Source Didactic Game Engine Ricardo Nakamura (USP), João Bernardes Jr. (USP) & Romero Tori (SENAC-SP + USP) |
Author Instructions for Presentations:
Each Poster author has 5 minutes for their presentation (with
no questions from the audience, unless free time is available).
Authors should meet the Chair of their session 15 minutes
before the presentation.
Posters (Short Papers) C (Quarta-Feira - 08/10 - Ana Góes) | |
Chair: | Paulo Rodaki |
Engines / Frameworks / Eng. de Software | |
13:30h - ModeLab2: Um Ambiente de Modelagem Qualitativa e Criação de Jogos Rodrigo Silva, Thieberson Gomes, Laércio Ferracioli (UFES) |
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13:35h - Game Wrench: Design of a user-centered Interactive Game Engine Eduardo Jacober (USP), Romero Tori (SENAC-SP + USP) |
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13:40h - JARTS: Java RTS Simulator Vicente Filho, Renan Weber, José Moura Júnior, Geber Ramalho, Patrícia Tedesco (UFPE) |
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13:45h - Software Factories Relevance to Digital Games: A Practical Discussion Andre Furtado, André Luis Santos (UFPE) |
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13:50h - Act: Um Framework Para a Construção de Sistemas Multiatores Allan Lima, Patrícia Tedesco, Geber Ramalho (UFPE) |
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13:55h - Scrum: Novas Regras do Jogo Allan Araujo (UFPE + Jynx Playware), Juliana Miranda (Jynx Playware), Artur Mittelbach (UFPE + Jynx Playware) |
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Estudos de Caso | |
14:00h - GP Brasil VR: uma Corrida de Carros em Realidade Virtual Ricardo Augusto, Irene Ficheman, Djalma Silva, Roseli Lopez, Marcelo Zuffo (USP) |
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Ensino | |
14:05h - Desenvolvimento de Jogos: Uma Análise Crítica do Ensino Luciana Silva (UFPE + UEM), André Luis Santos (UFPE) |
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14:10h - A Game-based Animation Tool to Support the Teaching of Formal Reasoning Filipe Silva, Flávio Soares Corrêa da Silva (USP) |
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14:15h - Léx: Um Jogo Educacional para Aprendizagem de Ortografia Luiz Gerosa, Davidson Cury (UFES) |
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14:20h - Teaching Computer Programming : A Game Driven Approach Paulo Motta (EDS do Brasil) |
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14:25h - Building the Network Module for a Didactic Game Engine Luiz Emmerich, Denis Tanaka, Rodrigo Petriche, João Bernardes Jr. (USP) |
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Computação Gráfica / Rendering | |
14:30h - ForgeFlex uma Extensão do Forge16V: Incorporando uma Biblioteca de Componentes Gráficos para Jogos Nancy Lino, Eduardo Almeida, Victor Rodrigues, Allan Lima, Patrícia Tedesco, Danielle Rousy Silva, Geber Ramalho (UFPE) |
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14:35h - Utilizando o 3D Studio Max como Level Editor para Construção de Cenários para Ogre3D Jorge Salvi, Maikon Cismoski dos Santos, Daniel Menin Tortelli, Jacques Brancher (URI - Campus de Erechim) |
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14:40h - riação de elementos interativos 2D para APIs gráficas Daniel Menin Tortelli, Jorge Salvi, Maikon Cismoski dos Santos, Jacques Brancher (URI - Campus de Erechim) |
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14:45h - A Fast Culling Algorithm for 2D and 2.5D Side-scrolling Games Frederico Mameri, Rômulo Nascimento (UFU) |
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Simulação | |
14:50h - Um controle autônomo de um carro de corrida Pedro Vieira, Thiago Ribeiro de Azeredo, Antônio Santos Neto, Italo Matias, Dalessandro Vianna (Universidade Candido Mendes - Campos) |
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14:55h - Deformação em carros de corrida Marcos Rangel Jr., Roberta Gomes, Sicilia Judice (Universidade Candido Mendes – Campos) |
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Mobile | |
15:00h - Uma Proposta de Arquitetura de Software Genérica para Mobile Games Utilizando J2ME Arthur Carvalho (UFPE) |
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15:05h - Processo de Testes para Desenvolvimento de Jogos de Celulares Thiago Fernandes (UFPE), Alexandra Albuquerque (CESAR) |
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IA | |
15:10h - Utilizando Behaviors Para o Gerenciamento da Máquina de Estados em Jogos Desenvolvidos com Java 3D Silvano Malfatti, Luciane Fraga (Laboratório Nacional de Computação Cientifica) |
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15:15h - Agente Inteligente para Jogos de Estratégia Baseados em Turnos: Uma Abordagem Utilizando Planejamento Baseado em Casos Bruno de Paula, Alessandro Koerich, Fabrício Enembreck (PUCPR) |
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15:20h - Aplicando Planejamento em Jogos do Tipo RTS Bruno Nepomuceno, Carlos Lopes (UFU) |
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15:25h - Desenvolvimento de NPCs para o Jogo Estrada Real Digital Carlúcio Cordeiro, Carlos Augusto Souza, Diogo Sampaio, Luiz Teixeira, Bernardo Domingues, Vinícius Terra, Luiz Chaimowicz (UFMG) |
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15:30h - Modelo de Percepção de Agentes Inteligentes baseados em Emoções Nancy Lino, Patrícia Tedesco, Danielle Rousy Silva (UFPE) |
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Computação Gráfica / Rendering | |
15:35h - Defining and Using Ontologies as Input for Game Software Factories Andre Furtado, André Luis Santos (UFPE) |