Some definitions are required to get a good understand about the process modelling
that is being presented in this site.
These definitions aim to present concepts that are used on CPS-Pro modelling.
|
Papéis:
A role is an abstract definition of a set of activities performed and artifacts owned.
Roles are typically realized by an individual, or a set of individuals, working together as a team.
A project team member typically fulfills many different roles.
Roles are not individuals; instead, they describe how individuals behave in the business and
what responsibilities these individuals have.
|
Roles
|
Customer
|
Goal: Focus on business decisions and set priorities.
|
Deployment Manager
|
Goal: Focus on requirements and communication with customer.
Set priorities to stories along with the customer.
|
Technical leader
|
Goal: Focus on planning, resources and project management,
process oriented. Act as a project tracker.
|
Software Engineer
|
Goal: Focus on development. Help on requirements estimates
Get the autonomy to take technical decisions.
|
Test Engineer
|
Goal: Focus on quality and testing. Write tests
and perform functional tests.
|
Operations and Support Engineer
|
Goal: Focus on operations.
Responsible for maintaining production environment stable.
Perform installation and update of hardware and software in the operations environment.
Perform preventive maintainance of hardware.
|
|
Customer:
Based on the product features and the business strategy to be adopted,
o alcance do produto no mercado pode levar a diferentes tipos relações com clientes em diferentes
localizações.
|
Tipos de Clientes
|
Quanto ao relacionamento
|
Unico cliente: Abordagem típica de XP. Considerado como um caso clássico de consultoria de projeto de
desenvolvimento. O cliente é responsável por decisões em relação às prioridades das diferentes features.
|
Multiplos clientes: Quando um único projeto trata com um pequeno número de clientes igualmente
importantes. Projetos desse tipo possuem entre dois e cinco clientes trabalhando com um mesmo time de
desenvolvimento. As prioridades são definidas de acordo com a importância de cada cliente e a estratégia
de negócios.
|
Varios clientes: Quando o número de clientes é muito grande o valor de cada um deles se torna
baixo. As decisões se tornam resultado da interpretação de estudos e pesquisas de marketing.
|
Quanto a localização
|
Cliente On Site: O cliente atua em conjunto com a engenharia localmente. Este é o cenário ideal, pois quanto mais tempo
engenheiros e cliente passam juntos, melhor as coisas vão. Porém, este cenário nem sempre é possível.
|
Cliente Off Site: Cliente que está no mesmo local (cidade), mas não está no mesmo ambiente de trabalho.
Nestes casos deve-se tentar fazer reuniões presenciais com o cliente para levantamento de requisitos.
|
Cliente Remoto: Clientes remotos podem estar geograficamente isolados, trabalhar em um fuso horário diferente ou ainda falar um outro idioma.
Este tipo de cliente requer atenção e planejamento especial para funcionar. É preciso ser pró-ativo
quando lidando com clientes remotos. Nestes casos é indispensável à atuação do usuário proxy como
representante do cliente.
|