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Definitions
>> Roles
>> Customer profiles

Some definitions are required to get a good understand about the process modelling that is being presented in this site. These definitions aim to present concepts that are used on CPS-Pro modelling.

Papéis:

A role is an abstract definition of a set of activities performed and artifacts owned. Roles are typically realized by an individual, or a set of individuals, working together as a team. A project team member typically fulfills many different roles. Roles are not individuals; instead, they describe how individuals behave in the business and what responsibilities these individuals have.

Roles
Customer
Goal: Focus on business decisions and set priorities.
Deployment Manager
Goal: Focus on requirements and communication with customer. Set priorities to stories along with the customer.
Technical leader
Goal: Focus on planning, resources and project management, process oriented. Act as a project tracker.
Software Engineer
Goal: Focus on development. Help on requirements estimates Get the autonomy to take technical decisions.
Test Engineer
Goal: Focus on quality and testing. Write tests and perform functional tests.
Operations and Support Engineer
Goal: Focus on operations. Responsible for maintaining production environment stable. Perform installation and update of hardware and software in the operations environment. Perform preventive maintainance of hardware.
Customer:

Based on the product features and the business strategy to be adopted, o alcance do produto no mercado pode levar a diferentes tipos relações com clientes em diferentes localizações.

Tipos de Clientes
Quanto ao relacionamento
Unico cliente: Abordagem típica de XP. Considerado como um caso clássico de consultoria de projeto de desenvolvimento. O cliente é responsável por decisões em relação às prioridades das diferentes features.
Multiplos clientes: Quando um único projeto trata com um pequeno número de clientes igualmente importantes. Projetos desse tipo possuem entre dois e cinco clientes trabalhando com um mesmo time de desenvolvimento. As prioridades são definidas de acordo com a importância de cada cliente e a estratégia de negócios.
Varios clientes: Quando o número de clientes é muito grande o valor de cada um deles se torna baixo. As decisões se tornam resultado da interpretação de estudos e pesquisas de marketing.
Quanto a localização
Cliente On Site: O cliente atua em conjunto com a engenharia localmente. Este é o cenário ideal, pois quanto mais tempo engenheiros e cliente passam juntos, melhor as coisas vão. Porém, este cenário nem sempre é possível.
Cliente Off Site: Cliente que está no mesmo local (cidade), mas não está no mesmo ambiente de trabalho. Nestes casos deve-se tentar fazer reuniões presenciais com o cliente para levantamento de requisitos.
Cliente Remoto: Clientes remotos podem estar geograficamente isolados, trabalhar em um fuso horário diferente ou ainda falar um outro idioma. Este tipo de cliente requer atenção e planejamento especial para funcionar. É preciso ser pró-ativo quando lidando com clientes remotos. Nestes casos é indispensável à atuação do usuário proxy como representante do cliente.

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